تيروييد سمي


 






 
اصطلاح تيروييد سمي ترجمه لفظ تيروتوکسيکوز است که از سوي بيماران و گاهي اوقات پزشکان به کار مي‌رود و به مجموعه‌اي از علايم ظاهري و آزمايشگاهي اطلاق مي‌شود که بر اثر افزايش بيش از حد طبيعي هورمون تيروييد به وجود مي‌آيد.
تيروتوکسيکوز يک بيماري خاص نيست بلکه عوامل متعددي مي‌تواند موجب بروز آن شود.

مهم‌ترين علت آن، بيماري‌هايي است که سبب افزايش مداوم توليد هورمون از سوي غده تيروييد مي‌شوند. به طور کلي سه عامل اصلي موجب اين افزايش توليد مي‌شوند که عبارت‌اند از:
 

1) ترشح بيش از حد هورمون «محرک غده تيروييد» (TSH).
2) برخي از بيماري‌ها مانند بيماري «گريوز» و يا برخي از تومورها که مانند يک محرک غيرطبيعي، بر ترشح تيروييد اثر مي‌گذارند.
3) اختلال در خود غده تيروييد. از آنجايي که هورمون تيروييد در سوخت و ساز بدن نقش مهمي ايفا مي‌کنند، بنابراين افزايش مقادير اين هورمون موجب افزايش غيرطبيعي سوخت‌و‌ساز بدن و به وجود آمدن حالت‌هاي ناخوشايند براي بيمار خواهد شد.
شايع‌ترين حالت‌هايي که بر اثر افزايش هورمون تيروييد در افراد ديده مي‌شود، عبارت است از حالت عصبي و عدم ثبات خلق، کم‌خوابي، تعريق بيش از حد و عدم تحمل گرما، کاهش وزن، تپش قلب و تنگي نفس.
حالت‌هاي عصبي بيشتر در بيماران جوان و علايم و درد قلبي بيشتر در بيماران مسن ديده مي‌شود. يکي از مهم‌ترين عوارض پرکاري تيروييد، بيرون زدگي چشم‌ها از داخل حدقه است که اين امر باعث کشيدگي عصب چشم و آسيب به آن مي‌شود.
به همين دليل و همچنين براي از بين بردن تمام علايم اين بيماري و جلوگيري از عوارض جبران‌ناپذير پرکاري تيروييد، مراجعه به پزشک متخصص و پيگيري درمان منظم و ثمربخش اهميت بسياري دارد.
پزشک معالج نيز با توجه به آزمايش‌ها و معاينه بيمار، بهترين و ثمربخش‌ترين راه درمان را براي معالجه انتخاب خواهد کرد.
درمان‌هاي دارويي، استفاده از يد راديواکتيو و همچنين برداشتن تمام يا قسمتي از تيروييد با استفاده از جراحي جزو درمان‌هاي رايج پرکاري تيروييد است. يادآور مي‌شوم که لفظ تيروييد سمي، ترجمه‌اي غيرصحيح است و باعث ايجاد رعب و ترس مي‌شود. تيروييد شما هورمون ترشح مي‌کند و نه سم. در واقع شما تيروييد پرکاري داريد و نه چيز ديگر.
منبع: http://www.salamat.com